Acne: soorten, symptomen en behandeling

Acne: wat is het?

Acne is een huidaandoening waar veel mensen last van hebben. Vooral in de puberteit komt het vaak voor. Bij acne kunnen de talgkliertjes huidsmeer niet voldoende afvoeren. Acne bestaat uit puistjes, maar ook uit comedonen (mee-eters). Comedonen zijn verstopte talgklieren. Zwarte mee-eters hebben een open verbinding, witte mee-eters zijn gesloten. Door de afsluiting van de talgklier ontstaat er een ontsteking. Het gevolg: puistjes. Wanneer iemand veel puistjes heeft, noemen we het acne.

Acne soorten

Er bestaan verschillende soorten acne, naast de gewone ‘puber’ acne. Bij volwassenen zien we deze vormen regelmatig:

• Acne vulgaris: deze vorm komt het meeste voor, vaak in milde vorm. Het kan alle typische symptomen van acne vertonen.
  • Acne conglobata: dit is een vorm met ernstige ontstekingen en littekenvorming. Dit komt vaker bij mannen dan bij vrouwen voor en bevindt zich voornamelijk op de rug en schouders.
  • Acne excoriee: deze vorm van acne kan ontstaan als er aan de puistjes gekrabd en geknepen wordt, we noemen het ook wel eens ‘krab acne’.
  • Acne tarda: dit lijkt op de gewone acne, het zet door na de puberteit of begint daarna.

Acne symptomen

De acne symptomen hangen af van het type acne, de ernst van de acne en de locatie. Mogelijke symptomen bij acne op een rijtje:

• open comedonen (mee-eters): dit zijn de zwarte puntjes
  • gesloten comedonen: dit zijn de witte kopjes op de huid
  • ontstoken, rode puistjes
  • ontstoken bulten door het uitknijpen
  • rode of paarse verkleuringen op de huid
  • acne littekens

Acne oorzaken

Acne ontstaat door een ontsteking van de huid rond de talgklieren. Er zijn verschillende oorzaken van acne:

• genetische invloeden
  • hormonale invloeden
  • psychologische stress
  • omgevingsfactoren
  • hoge vochtigheidsgraad van de omgeving
  • vette, poriën
  • cosmetica
  • irritatie door kleding
  • polycysteus ovarium syndroom (PCO, vrij zeldzaam)

Acne verergert door het gebruik van zeep of door er zelf aan te peuteren of te knijpen. Dit beschadigt en irriteert de talgkliertjes, waardoor er weer ontstekingen ontstaan. Zo komt u in een cirkel terecht.
Vet eten, vitaminetekort of een slechte hygiëne veroorzaakt geen acne.

Acne: waar op het lichaam?

Acne kan op verschillende plekken op het lichaam voorkomen. De meest voorkomende plekken zijn puistjes in het gezicht/hals en puistjes op de rug. Deze laatste vorm komt meer bij mannen voor. Ook is er een zeldzame vorm van acne die voorkomt in de liezen en de oksels.

Medicijnen tegen acne

Indien u al langere tijd acne heeft, of als het ernstige vormen aanneemt, wilt u hier wellicht iets aan doen. Het is niet alleen ontsierend, maar kan ook pijnlijk zijn. De psychologische effecten van puistjes kunnen behoorlijk hinderlijk zijn. Ook is er bij ernstige acne het gevaar dat de littekens niet meer verdwijnen.

Een aantal mogelijke behandelingen met medicijnen:

• lokale benzoylperoxidegel
  • lokaal aan te brengen antibioticum
  • antibioticakuur tegen acne
  • tretinoine crème (vitamine A zuur)
  • isotretinoine (Roaccutane®)
  • anticonceptiepil (Diane)

Acne crème van Obagi

Naast het gebruik van medicijnen tegen acne, bieden wij de therapeutische producten van Obagi Medical. Deze producten zijn ontwikkeld door dermatoloog dr. Obagi uit de VS en werken diep door in de huid. Huidverbetering staat hierbij voorop. Wanneer u ernstige acne of acne littekens heeft kan een chemische peeling van Obagi uitkomst bieden. In combinatie met het thuisgebruik van de intensieve acne crème en reinigingsmiddelen, is een goed resultaat te behalen. Huisartskliniek geeft u hierover graag persoonlijk advies tijdens een gratis consult.
Vraag consult aan

Acne tips: wat niet te doen

Het is altijd verstandig uw huid goed schoon te houden, wanneer u acne heeft. Wat u beter niet kunt doen:

• Was de huid niet met zeep
  • Gebruik geen cosmetica die de poriën verstoppen
  • Ga niet peuteren of knijpen in de puistjes
  • Bedek de huid niet met synthetische kleding

Acne littekens verwijderen

Zoals gezegd kan acne behoorlijke littekens achterlaten. Meestal worden de littekens in de loop van de tijd wat minder heftig, maar verdwijnen ze niet helemaal. U kunt veel hinder hebben van de littekens, zoals diepe putten in de wangen, of plekken met afwijkend pigment op de huid. Wij bieden diverse behandelingen om acne littekens te verwijderen. De arts van Huisartskliniek geeft u hierover persoonlijk advies tijdens een consult.