Acne litteken: wat is het?

Een acne litteken is het resultaat van vaak ernstige acne. Meestal komt acne in de puberteit voor, maar ook later kunt u er veel hinder van hebben. De talgklieren raken verstopt en ontstoken bij acne. Dit levert een beschadiging van de huid op. Zeker als u de puistjes zelf uitknijpt. Het resultaat is dat de huid de beschadiging gaat herstellen, er ontstaat dan een litteken. De littekens van acne kunnen cosmetisch erg vervelend zijn.

Net als acne komen ook de acne littekens vooral voor in het gezicht, op de rug en de nek. Naast littekens kunnen er ook rode of donkere vlekken op de huid ontstaan na een periode van acne. Deze vlekken trekken uiteindelijk wel weer weg.

Acne litteken; hoe ziet het eruit?

Er zijn globaal gezien 2 soorten acne littekens: littekens met weefselverlies of juist met weefseltoename.

We spreken van een acne litteken als het een of meerdere van deze kenmerken heeft:

• diepe putten, vooral in het gezicht (weefselverlies)
  • dunne witte littekens (atrofische littekens)
  • dikke, op de huid liggende littekens (hypertrofische littekens, weefseltoename)

Acne litteken; oorzaken

De oorzaken van een acne litteken liggen bij de aard van de acne. Doordat de talgklieren in de huid verstopt en ontstoken raken, wordt de huid beschadigd. Dit verergert als u aan de puistjes krabt of ze gaat uitknijpen. Ook blijkt het zo te zijn dat sommige mensen ernstige littekens ontwikkelen bij relatief kleine ontstekingen. De gevoeligheid van de huid is dus ook van invloed op de vorming van littekens.

Acne littekens verwijderen; behandelopties

Het is gelukkig mogelijk om acne littekens te verwijderen of in ieder geval te verminderen. Helemaal verdwijnen zullen ze waarschijnlijk niet, maar een sterke verbetering van de huidstructuur is wel mogelijk. De manier van behandelen hangt af van de ernst en het soort littekens. Ook moet u overwegen welk risico u qua complicaties wilt lopen om van de littekens af te komen.

Huisartskliniek biedt de volgende behandelingen om acne littekens te verwijderen:

Wij beoordelen uw huid en geven een persoonlijk advies over de beste behandeling.