Grove poriën; symptomen, oorzaken, behandeling

Grove poriën: wat zijn het?

Grove poriën zijn poriën die groter zijn dan normaal. De poriën in de huid zijn de openingen van de kliertjes in onze huid. Dit zijn poriën die talg afscheiden (talgklieren) en die vocht afscheiden (zweetklieren). Iedereen heeft poriën en bij de meeste mensen zien we ze amper. In sommige gevallen zijn ze dus groter, deze grove poriën zien we vooral op de neus, voorhoofd en wangen. Hoewel grove poriën in principe geen kwaad kunnen, kunt u het wel als vervelend ervaren.

Grove poriën: oorzaken

Grove poriën zien we vaak bij mensen die een vette huid hebben. Ook als u een gecombineerde huid heeft, heeft u waarschijnlijk grove poriën op uw neus, voorhoofd en wangen. Wat zijn de oorzaken van grove poriën:

• Verstopte poriën; veel talgafscheiding, make-upgebruik, acne
  • Huidveroudering, de hoeveelheid collageen neemt af en de poriewanden worden slapper. Door vervuiling rekken de poriën vervolgens steeds verder op.
  • Genetische invloeden

Grove poriën verminderen

Het is gelukkig goed mogelijk om grove poriën te verminderen. Voor een goede aanpak is het nuttig eerst te bekijken waarom u grove poriën heeft. Had u deze altijd al, of heeft u ze gekregen doordat u ouder bent geworden? Of hebt u last van een huidaandoening als acne, die vervelende littekens en grove poriën kan veroorzaken?

Bij de behandeling van grove poriën richten wij ons op algehele huidverbetering. Het doel is om weer een frisse en gezonde huid te krijgen. Zelf kunt u thuis zorgen voor een goede reiniging van uw huid, ook raden we u af om allerlei cosmetica te gebruiken die de huid verstoppen.

Huisartskliniek biedt de volgende behandelingen tegen grove poriën:

• ZO Medical en Skin Health: deze producten van dermatoloog Obagi hebben een veel diepere werking dan reguliere producten van de drogist of parfumerie. Dankzij de werkzame stoffen, wordt o.a. de aanmaak van collageen gestimuleerd. De producten kunt u thuis gebruiken. Eventueel is een chemische peeling goed als aanvulling op de behandeling.
  • Laserbehandeling eMatrix: de laser maakt kleine gaatjes in de huid en stimuleert de aanmaak van nieuwe, gezonde huid. De laserbehandeling werkt ook goed bij acne littekens.

Gratis consult bij Huisartskliniek

Hebt u last van grove poriën en wilt u hier graag iets aan doen? De arts of huidtherapeut van Huisartskliniek geeft u graag persoonlijk advies tijdens een gratis consult.