Hyperpigmentatie; wat is het?

We spreken van hyperpigmentatie als er een ophoping van pigment aanwezig is in delen van de huid. De huid kleurt door pigment bruin, hyperpigmentatie ziet er dan ook uit als een donkerder gekleurd stuk huid, of een verzameling van sproeten/vlekken. Hyperpigmentatie is een symptoom van een aantal huidaandoeningen, ook ontstaat het soms als gevolg van huidveroudering.

Hyperpigmentatie; kenmerken

Wanneer u last heeft van hyperpigmentatie, dan kunt u dit cosmetisch erg storend vinden. De pigmentvlekken zijn vaak donker van kleur en vallen daardoor op, zeker als het in uw gezicht is. Hyperpigmentatie komt in verschillende vormen voor, maar mogelijke kenmerken zijn:

Hyperpigmentatie; oorzaken

Er zijn meerdere factoren die hyperpigmentatie kunnen veroorzaken. Meestal treed dit op als symptoom van een andere huidaandoening. Zonbeschadiging speelt de belangrijkste rol, maar ook hormonen en huidveroudering hebben er invloed op. Een aantal mogelijke oorzaken op een rij:

• blootstelling aan de zon/huidveroudering
  • hormonale invloeden (de pil, zwangerschapsmasker)
  • medicijnen en cosmetica
  • post- inflammatoire reactie (reactie op een ontsteking)
  • gevolgen van een ziekte (auto-immuunziekten, vitamineafwijkingen) of behandeling

Hyperpigmentatie; behandeling

De behandeling van pigmentvlekken/hyperpigmentatie hangt af van het type vlekken dat u heeft. Een arts bekijkt uw huid en geeft u advies over de beste behandelmethode. Soms is het van belang eerst de oorzaak van uw pigmentvlekken aan te pakken, omdat ze anders snel weer terugkomen. In een aantal gevallen kunnen wij goede resultaten behalen met:

Meer weten over de behandeling van hyperpigmentatie?

Maak dan een afspraak voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.