Puistjes op rug en nek

Puistjes op rug: wat zijn het?

Puistjes op de rug zijn vervelende ontstoken plekjes op de rug, ook komen ze vaak voor op de schouders en in de nek. Net als de puistjes in het gezicht, zijn ze het gevolg van talgklieren die verstopt raken met huidsmeer. Op de boven rug en op de schouders zijn veel talgkliertjes aanwezig. De huid op de rug is een stuk dikker dan in uw gezicht. Het is daarom lastiger om acne of puistjes op de rug te behandelen. Het is echter niet minder vervelend, zeker in de zomer zal de rug vaak gezien worden. Dat kan u onzeker maken en stress geven.

Puistjes op rug: symptomen

Indien er veel puistjes aanwezig zijn, compleet met mee-eters en zelfs littekens, noemen we het acne. Over het algemeen geven puistjes op rug en nek deze symptomen:

• gesloten comedonen: dit zijn de witte kopjes op de huid, de puistjes
  • ontstoken, rode puistjes op rug
  • ontstoken bulten door het uitknijpen

Puistjes op rug: oorzaken

De puistjes op de rug hebben in principe dezelfde oorzaken als puistjes in het gezicht. Op de rug/schouders kunnen ze sneller gaan ontsteken, omdat u daar vaak kleding overheen draagt. Het schuren van kleding over de puistjes en transpiratie maken de talgklieren vatbaarder voor ontstekingen. De mogelijke oorzaken van puistjes op de rug:

• genetische invloeden
  • hormonale invloeden
  • psychologische stress
  • omgevingsfactoren
  • hoge vochtigheidsgraad van de omgeving
  • overmatig transpireren
  • vette poriën
  • irritatie door kleding
  • allergische reactie

Puistjes op rug behandeling door Huisartskliniek

Het is belangrijk eerst vast te stellen wat de oorzaak van de puistjes is en of het om echte acne gaat. Controle over de huidaandoening is nodig om vervolgens aan huidvernieuwing te beginnen. Onze arts zal uw huid beoordelen en de puistjes op uw rug inventariseren. De mogelijkheden om de puistjes te bestrijden en littekens te verwijderen komen dan uitgebreid aan bod.