Rosacea; wat is het?

Rosacea is een chronische ontsteking van de gezichtshuid, die vooral voorkomt bij vrouwen op middelbare leeftijd. Deze huidaandoening ontstaat vaak na het 30e levensjaar en komt vooral bij lichte huidtypes voor. Waardoor rosacea ontstaat is onduidelijk, maar de klachten kunnen erger worden door zonlicht, warmte, cosmetica en sommige geneesmiddelen (vooral corticosteroïden). Kenmerkend zijn de rode vlekken in het gezicht, waar u veel hinder van kunt hebben in het dagelijks leven.

Rosacea: wat zijn de symptomen?

Rosacea is een onschuldige, maar cosmetisch storende huidaandoening. Het meest in het oog springend is de heftige rode kleur in het gezicht. Een aantal symptomen van rosacea:

• roodheid op wangen en neus en veelvuldig blozen
  • kleine uitgezette bloedvaten (couperose)
  • soms bultjes en puistjes
  • soms zwelling van de huid of harde, hobbelige huid
  • oogafwijkingen en droge, branderige, tranende ogen

Rosacea: wat zijn de oorzaken?

Daarnaast kunt u last hebben van blozen, door bijvoorbeeld emoties, warmte, zonlicht, hete of alcoholische dranken, hete of sterk gekruide spijzen en de menopauze.

Rosacea: behandeling

Rosacea is goed behandelbaar, maar helaas niet te genezen. Milde gevallen kunnen we behandelen met medicinale gel of crème, ernstige gevallen kunnen ook met medicijnen erbij behandeld worden. Gebruik zelf alleen milde zeep (in overleg met uw arts) en aangepaste cosmetica. Wees voorzichtig met zonnebaden, gebruik een hoge beschermingsfactor.

Zodra de Rosacea minimaal 6-8 weken onder controle is. Is het te behandelen met ThermaVein