Wat is een talgkliercyste?

Een talgkliercyste (atheroomcyste) is een cyste die ontstaat, omdat een talgkliertje verstopt en daarna opgevuld raakt met talg. Er ontstaat als het ware een zakje gevuld met huidafval en talg. Talgkliercystes kunnen klein blijven (erwt grootte) maar ook groeien, met soms een uiteindelijke grootte van een sinaasappel. In enkele gevallen ontsteekt een talgkliercyste, dan moet er ingegrepen worden. Als de cyste niet ontstoken is, is er medisch geen reden tot behandeling. Cosmetisch kan een talgkliercyste wel storend zijn.

Behandeling talgkliercyste

Onder lokale verdoving van de huid wordt een kleine snee gemaakt. De arts probeert het talgklierzakje in zijn geheel te verwijderen. Hierna wordt de huid gesloten. Bij een kleine cyste kan dat met een plakstripje, bij grote talgkliercystes hechten we de huid. In het geval van een ontstoken cyste, maakt de arts eerst een incisie om de inhoud leeg te laten lopen en de ontsteking te laten genezen. Als de ontsteking genezen is verwijdert de arts met een tweede ingreep de talgkliercyste. Uw arts van Huisartskliniek bespreekt de behandeling graag met u.