Een talgkliercyste is een goedaardige zwelling, die ontstaan is door een verstopte afvoer van een talgklier. Talgkliercysten komen vaak voor bij volwassenen, vaak op plekken waar haar groeit.

Talgkliercysten verwijderen gebeurt onder plaatselijke verdoving, door een insnijding van de huid. Na het verwijderen van de talgkliercyste wordt de wond gehecht.

Bij twijfel stuurt de arts het weefsel op naar het lab voor onderzoek. In zeer zeldzame gevallen kan het gaan om een kwaadaardige aandoening.

Talgkliercysten verwijderen is uiterst effectief en een zeer veilige behandeling.

In sommige gevallen kan er een bloeding ontstaan. Deze bloeding zal de arts dichtbranden of hechten. In zeldzame gevallen kan er een wondinfectie ontstaan. De wond zal er dan rood uitzien en pijnlijk aanvoelen. Neem in dit geval contact op met de behandelend arts.

Het is belangrijk dat u na het laten verwijderen van de talgkliercyste, de wond 1 dag goed droog houdt. Afhankelijk van de plaats ervan, worden de hechtingen binnen 7 tot 14 dagen verwijderd. De arts overlegt dit met u.

Deze behandeling wordt in de meeste gevallen volledig vergoed door uw zorgverzekeraar.

Talgkliercysten verwijderen?