Vitamine A zuur creme

Vitamine A zuur crème: wat is het?

Vitamine A zuur crème (of tretinoïne crème) is een medische crème, die tegen diverse huidaandoeningen wordt ingezet. Door de hoge concentratie werkzame stoffen is deze crème alleen op recept verkrijgbaar. De werkzame stof tretinoïne stimuleert de celdeling van de huid. Het is bewezen dat vitamine A zuur daadwerkelijk huidproblemen aanpakt. Het is dan ook niet te vergelijken met reguliere producten van de drogist. Deze bevatten soms wel Retinol (vitamine A zuur), maar in lage concentraties die nauwelijks effect hebben.

Vitamine A zuur crème: waartegen helpt het?

Naarmate we ouder worden krijgen we te maken met huidveroudering. Dit heeft allerlei effecten, zoals het ontstaan van rimpels en huidverslapping. Ook kunnen we in ons leven last krijgen van huidaandoeningen. Vitamine A zuur crème geeft goede resultaten bij een aantal zaken:

Vitamine A zuur crème: de behandeling

Zoals gezegd is het noodzakelijk dat de vitamine A zuur crème door een arts wordt voorgeschreven. Er zijn namelijk verschillende doseringen mogelijk, de arts bekijkt uw huid en bepaalt welke dosering het beste voor u is. Ook krijgt u uitleg over de hoeveelheid crème die u moet gebruiken en hoe vaak u het beste kunt smeren. Vitamine A zuur kan heftig zijn voor uw huid, waarschijnlijk begint u met een dag wel en een dag niet smeren. Dit bouwt u langzaam op, zodat uw huid er aan kan wennen. Het is erg belangrijk de instructies goed op te volgen en uw huid overdag te beschermen met een goede UV-factor.

Vitamine A zuur crème: het effect

Het gebruik van vitamine A zuur crème kan een goede aanvulling zijn op een behandeling die Huisartskliniek u geeft. Door de werkzame stof tretinoïne, kunt u de volgende effecten verwachten:

• oude huidcellen verdwijnen, nieuwe komen terug
  • celdeling wordt gestimuleerd
  • gladdere, frissere huid na 2 tot 6 maanden
  • betere doorbloeding en meer kleur
  • vermindering van huidproblemen en onzuiverheden

Vitamine A zuur crème: mogelijke bijwerkingen

Deze crème is krachtig en zoals gezegd, dient u de instructies van de arts goed op te volgen. Een aantal bijwerkingen doe zich kunnen voordoen bij vitamine A zuur crème:

• tijdelijke verergering van onzuiverheden en acne (het komt naar de oppervlakte)
  • roodheid en schilfering
  • huidbeschadiging, indien u uw huid niet goed tegen de zon beschermt

Meer weten? Maak een afspraak voor een gratis adviesgesprek

Heeft u een huidaandoening, zoals acne? En wilt u weten of Vitamine A zuur crème u hierbij kan helpen? Maak dan een vrijblijvende afspraak met een arts voor gratis advies. U krijgt informatie over de beste behandeling.