Witte vlekken op huid; kenmerken, oorzaken en behandeling

Witte vlekken op huid: wat zijn het?

Het is een regelmatig voorkomende huidaandoening, witte vlekken op de huid. Om te beginnen is er een onderscheid tussen echte witte vlekken (ongepigmenteerd) en lichtere vlekken op de huid. Het kan gaan om hele kleine vlekjes, of iets grotere vlekken. Soms vallen de vlekjes meer op, wanneer de huid bruin wordt in de zon. Een arts kan uw witte vlekken beoordelen. Witte vlekken zijn het tegenovergestelde van hyperpigmentatie op de huid.

Witte vlekken op huid: oorzaken

Er zijn dus zoals gezegd verschillende soorten witte vlekken op de huid. De aanmaak van melatonine is verstoord, waardoor sommige stukjes huid geen pigment of minder pigment hebben. De oorzaken hiervan lopen uiteen. Soms is er sprake van tijdelijke vlekken, als reactie op bijvoorbeeld een schimmel. Ook kan de oorzaak liggen in een genetische afwijking. De mogelijke oorzaken van witte vlekken op de huid:

• auto-immuunziekte, zoals Vitiligo of een Halo moedervlek.
  • hypopigmentatie na een aandoening als eczeem, psoriasis, gist- en schimmelinfecties.
  • aangeboren afwijking, zoals Tubereuze Sclerose
  • confettihuid (vooral door zonschade)

Witte vlekken op huid: kenmerken

Naast het feit dat de witte vlekken verschillende oorzaken hebben, zien ze er ook niet hetzelfde uit.  Afhankelijk van de oorzaak komen de vlekken veel voor op bijvoorbeeld de armen, het gezicht of juist de romp. Globale en mogelijke kenmerken van de witte pigmentvlekken:

• witte of lichtere plekjes op de huid
  • variërend in grootte, afhankelijk van de aandoening
  • scherpe, donkere rand, of juist geheel wit
  • ontstaan op latere leeftijd of juist al bij de geboorte aanwezig
  • tijdelijk of blijvend van aard

Witte vlekken op huid: behandeling

De mogelijke behandeling van witte pigmentvlekken op de huid hangt af van de oorzaak. Het is dus altijd zaak om eerst langs te komen voor een adviesgesprek. De arts bekijkt uw huid en kan vaststellen wat de oorzaak is. Eventueel wordt u doorverwezen naar een dermatoloog. Vaak worden er crèmes voorgeschreven om de oorzaak van de witte vlekken te bestrijden. Wordt het veroorzaakt door bijvoorbeeld Vitiligo, dan is behandeling wat lastiger. Wilt u weten of wij iets kunnen betekenen voor uw huidaandoening?

Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.