Donkere kringen onder ogen

Donkere kringen onder ogen; wat zijn het?

Donkere kringen onder ogen zijn een veel voorkomend, maar vervelend verschijnsel. Het kan cosmetisch behoorlijk storend zijn, vaak krijgt u er een vermoeide blik van. Of mensen denken dat u ziek bent. Ook kan het u een ouder uiterlijk geven dan u wenst. Donkere kringen zijn iets anders dan wallen onder de ogen. Dat zijn zichtbare verdikkingen onder de ogen, die ook kleurloos kunnen zijn.

Donkere kringen kunnen door verschillende oorzaken ontstaan. De huid rondom de ogen is erg dun en door het proces van huidveroudering verergert dit. De adertjes onder de ogen zijn dan steeds beter zichtbaar. Het ‘donkere’ is eigenlijk een blauwe kleur, veroorzaakt door het zuurstofarme bloed dat vervoerd wordt. Een bleke huidskleur maakt de donkere kringen onder ogen nog erger. Gelukkig is er wat te doen tegen donkere kringen, onze artsen helpen u graag verder.

Donkere kringen onder ogen; oorzaken

Zoals gezegd zijn er meerdere factoren die de donkere kringen onder ogen veroorzaken. Soms is het aanleg, soms omstandigheden, of een combinatie ervan. Een aantal zaken die de donkere kringen veroorzaken of verergeren:

• dunnere huid door huidveroudering
  • bleke huid
  • vermoeidheid en stress
  • veel adertjes in de huid
  • veel pigment onder de ogen
  • diepliggende ogen (hierdoor meer zichtbaar)
  • erfelijke aanleg

Donkere kringen onder ogen: wat kunt u zelf doen?

Natuurlijk wilt u het liefste zelf de donkere kringen onder uw ogen voorkomen of wegwerken. Er zijn wel wat huis-, tuin- en keukenmiddeltjes die u kunt gebruiken hiervoor. Om te voorkomen dat de donkere kringen verergeren is het in ieder geval slim om goed te slapen, stress te vermijden en genoeg vitamines binnen te krijgen. Daarnaast kunt u natuurlijk met goede make-up de donkere kringen minder zichtbaar maken.

Wilt u van uw donkere kringen af? Vraag gratis consult aan

Bent u zat van de donkere kringen onder uw ogen? Ziet u er altijd vermoeid of ziek uit? Kost het u teveel tijd en geld om het met make-up weg te werken? Dan is een behandeling door Huisartskliniek iets voor u. Vraag gratis en vrijblijvend een consult aan voor advies