Haargroei en haaruitval

Op het hele menselijke lichaam, behalve op de voetzolen en handpalmen, is haar te vinden. De haargroei is afhankelijk van het geslacht (hormooninvloeden), leeftijd, aanleg en ras. De hoeveelheid haar, eigenlijk haarfollikels, is bij de geboorte al bepaald. Dus als u met dun haar, weinig follikels per vierkante centimeter, geboren bent zal dit niet meer worden. Helaas kan dit andersom wel. Dus als u dik haar hebt, veel haarfollikels per vierkante centimeter, kan dit in de loop van het leven veranderen in weinig tot geen. Met andere woorden: u kunt dun haar krijgen of zelfs (lokaal) kaal worden.

Een gezonde hoofdhaar in een gezonde haarfollikel groeit ongeveer drie jaar alvorens de groei stopt en de haarfollikel tot de uitval in de rustfase komt. Op een gezonde hoofdhuid is er een evenwicht tussen groeiende haren, rustende haren en uitvallende haren waardoor de haarbos en hoeveelheid in evenwicht blijft. Als dit proces verstoord is kan er opvallende haaruitval ontstaan.

Oorzaken haaruitval

Haaruitval kan door verschillende oorzaken ontstaan, de belangrijkste zijn:

• Medicijnen (chemotherapie, bloedverdunnende medicijnen, lithium, malariatabletten, ACE-remmers, ß-blokkers, isotrerinoïne)
  • Infecties (schimmel, bacteriële infecties, tropische aandoeningen)
  • Bij of na ernstige ziekte, na of tijdens een zwangerschap
  • Ontstekingsziekten zoals SLE, sarcoïdose, lichen planus
  • Mannelijke kaalheid (alopecia andrgenetica), kan soms ook bij vrouwen voorkomen
  • Trichillomanie, een psychische aandoening, waarbij de haren worden uitgetrokken
  • Allopeacia (areata), een vorm van haaruitval met een immuunstoornis als basis. In 1-2 % gaat de pleksgewijze haaruitval over in een totale lichaamshaaruitval. Dan vallen ook de haren van de wimpels en wenkbrauwen uit.
  • Haaruitval door te strakke haardracht, dus te strakke paardenstaarten en bij dreadlocks.

Behandeling haaruitval

Sommige van deze typen haaruitval herstellen vanzelf. Andere hebben helaas een blijvend karakter. Voor sommige vormen van haaruitval is er therapie mogelijk, bijvoorbeeld een anti-schimmelmiddel bij een schimmelinfectie. Soms kan door middel van een PRP-behandeling ook verbetering tot genezing worden verkregen. PRP is een techniek waarbij je eigen bloed bewerkt wordt tot een injectievloeistof van plasma met rode bloedcellen. Dit mengsel geeft een enorme boost aan het ondergelegen weefsel. Uw arts van Huisartskliniek bespreekt de mogelijkheden met u.