Ingegroeide teennagels

Wat is een ingegroeide teennagel?

Een ingegroeide teennagel is een vervelende en soms pijnlijke aandoening van meestal de grote teen. Door een verkeerde verzorging en of niet goed passend schoeisel is de nagelrand van de teen in het vlees gegroeid. Soms ontstaat er ook een ontsteking bij met eventueel wildvlees vorming.

Behandeling ingegroeide teennagel

Afhankelijk van de ernst, de oorzaak en de hinder zijn er verschillende behandelingsopties.

Bij een beginnende ingroeiende teennagel kan door het plaatsen van een gaasstrookje onder de rand van de nagel, de groei weer de goede richting in worden gestuurd. Dit kunt u zelf doen, of vraag de hulp van een gediplomeerd pedicure.

Is er echter al veel ingroei, wildvlees of een ontsteking? Dan is een kleine chirurgische ingreep om ingegroeide teennagels te verwijderen de enige optie. Onder lokale verdoving wordt de nagelrand en soms ook een stukje nagelbed verwijderd. Na de ingreep kunt u enige last hebben van napijn. De voet hoog leggen en paracetamol innemen moet voldoende zijn om dit te bestrijden. Uw arts van Huisartskliniek bespreekt de behandelopties met u.

Ingegroeide teennagels