Botox tegen hoofdpijn

Botox tegen hoofdpijn; wat is het?

Botox is inmiddels behoorlijk bekend als middel tegen rimpels. Minder bekend is het gebruik van botox tegen hoofdpijn. Deze werking werd bij toeval ontdekt, toen patiënten die injecties hadden gekregen opvallend minder hoofdpijn hadden dan anderen.

Hoofdpijn is een veelvoorkomende en nare klacht. Er is een verschil tussen primaire en secundaire hoofdpijn. Sommige typen hoofdpijn komen voort uit andere ziektebeelden (secundaire hoofdpijn), terwijl het ook een op zichzelf staande klacht kan zijn (primair). Een arts kan samen met u onderzoeken waar uw hoofdpijn vandaan komt.

Botox tegen hoofdpijn; voor wie?

Botox tegen hoofdpijn, dat klinkt wellicht aantrekkelijk. Vooral als u last heeft van zware hoofdpijn door migraine of clusterhoofdpijn, kunt u wanhopig op zoek zijn naar een oplossing. Injecties met botox kunnen helpen, vooral bij spierspanningshoofdpijn blijkt het succes te hebben. Ook bij bepaalde vormen van migraine, waarbij mensen ruim 15 aanvallen per maand hebben. Het is echter geen wondermiddel. Wel neemt het aantal aanvallen vaak af en kan het minder heftig worden. Het is belangrijk dat de arts met u bespreekt waar uw hoofdpijn vandaan komt.

Hoe werkt botox tegen hoofdpijn?

Het middel botuline toxine, ofwel botox, is eigenlijk een spierontspanner. Het blokkeert de prikkeloverdracht van zenuwen naar spieren. De spier wordt hierdoor tijdelijk stilgelegd. Bij het inspuiten van botox in het voorhoofd (de frons) wordt de fronsrimpel stilgelegd. En bijkomend effect is dat de spanning van het aangezicht verdwijnt. Een uitlokker van migraine is soms het onwillekeurig aanspannen van gezichtsspieren. Ook spierspanningshoofdpijn wordt gecreërd door het aanspannen van spieren. Hiertegen kan botox effectief zijn.

Huisartskliniek biedt ook deze botox behandelingen:

Extra interessant: u krijgt bij de eerste behandeling met botox 10% kennismakingskorting.

Effect botox tegen hoofdpijn

Het effect van botox tegen hoofdpijn is niet gegarandeerd bij iedereen. Uw arts zoekt samen met u uit of het effectief voor u kan zijn. Ongeveer 2 dagen na de injectie(s) in uw voorhoofd is het spierontspannend effect merkbaar. Het effect van botox houdt ongeveer 4 tot 6 maanden aan.

Veiligheid botox tegen hoofdpijn

Botox is een middel dat al jarenlang gebruikt wordt in de medische wereld. Het is erg veilig en levert vrijwel nooit complicaties op. Onze artsen zijn speciaal opgeleid om met injectables als botox en fillers te mogen werken. Tijdens het eerste consult bespreekt de arts uitvoerig uw gezondheidsklachten en medicijngebruik met u.

Risico’s en bijwerkingen

Zoals gezegd is botox een erg veilig middel om mee te werken. Aangezien u injecties krijgt, zijn er wel altijd wat mogelijke bijwerkingen. We noemen hier de belangrijkste waar u rekening mee moet houden. Uiteraard informeert de arts u van tevoren over de mogelijke bijwerkingen. Dit is namelijk ook afhankelijk van de locatie van en de hoeveelheid injecties die u krijgt.

Mogelijke bijwerkingen botox:

• lichte roodheid, lichte zwelling op de injectieplaats (verdwijnt snel)
  • bloeduitstorting op de injectieplaats (verdwijnt snel)
  • griepsymptomen (hoofdpijn, moeheid, koorts en duizeligheid)
  • hangend ooglid (zelden)

Bekijk ook eens de veelgestelde vragen over botox.

Nazorg

In principe is de botox behandeling een kleine ingreep. Omdat u 1 of meerdere injecties in uw huid krijgt, zal uw huid wel gevoelig zijn na die tijd.  Het is en blijft een cosmetische behandeling, waarbij u voor een goed herstel wat tips dient op te volgen. Nazorgtips botox behandeling:

• buig niet te veel
    Huisartskliniek adviseert u om de eerste vier uur na behandeling rechtop te blijven zitten of te staan.
  • voorkom extreme gezichtsuitdrukkingen
    Hard lachen, uiterst verbaasd kijken of geforceerd fronsen? Probeer dit soort extreme gezichtsuitdrukkingen de eerste twaalf uur na de behandeling te vermijden.
  • laat alcoholische drankjes even staan de eerste twaalf uur na de behandeling.
  • gebruik tijdelijk geen make-up, de eerste twaalf uur na de behandeling.
  • niet te hard wrijven of masseren
    Gedurende de eerste twee dagen na de rimpelbehandeling is het belangrijk dat u het behandelde gebied niet overbelast door te wrijven of te masseren. Na het wassen of douchen kunt u uw huid voorzichtig droog deppen.
  • vermijd fel zonlicht de eerste twee weken.
  • vermijd de sauna de eerste twee weken.
  • laat uw huid tot rust komen
    De eerste twee weken raden wij gezichtsbehandeling af. Laat de huid even tot rust komen als u een botox of filler behandeling heeft gehad.

Contact nazorg

Heeft u vragen of zorgen nadat u een botox behandeling heeft gehad? Neem dan contact op met uw behandelend arts. Wilt u advies over de juiste behandeling? Maak dan nu een afspraak voor een gratis consult.

Prijzen

De botox prijzen verschillen enorm per kliniek of instituut. Huisartskliniek wil botox tegen hoofdpijn, tandenknarsen, zweten of rimpels laagdrempelig maken. Onze prijzen zijn daarom zeer gunstig. U betaalt bij ons nooit voor een eerste consult, wij geven u gratis advies en bieden u de beste opties.

U betaalt voor botox tegen hoofdpijn voor het aantal zones (gebieden) dat de arts injecties geeft u per gebied (zone) dat de arts behandelt. U krijgt uiteraard van de arts uitleg over het aantal en de kosten.

Botox tegen hoofdpijn prijzen bij Huisartskliniek:

• € 175 per zone
  • € 275 voor 2 zones

Vrijblijvend consult voor botox bij Huisartskliniek

Heeft u last van zware, chronische hoofdpijn? Heeft u al allerlei behandelingen gehad? Wellicht is behandeling met botox iets voor u. Maak een afspraak voor een gratis en vrijblijvend consult bij onze arts. In sommige gevallen biedt de zorgverzekeraar een vergoeding voor het medisch gebruik van botox. Informeer hiernaar bij uw eigen zorgverzekeraar.