Botox tegen tandenknarsen

Tandenknarsen; wat is het?

Tandenknarsen komt vaak voor, meestal is het maar voor een korte periode. Tandenknarsen (bruxisme) houdt in dat de tanden en kiezen met geweld over elkaar geschoven worden. Soms is er meer sprake van het op elkaar klemmen van tanden en kiezen. Hoewel het vaak voor komt, kan tandenknarsen soms problemen opleveren.

Botox tegen tandenknarsen: voor wie?

Een behandeling die steeds vaker gebruikt wordt is botox tegen tandenknarsen. Zoals gezegd geeft veelvuldig (nachtelijk) tandenknarsen een aantal problemen:

• slijtage van tanden en kiezen
  • beschadiging/afbrokkelen van tanden en kiezen
  • dikker worden van de kaakspieren door het veelvuldig gebruik (geeft een hoekig gezicht)
  • spierpijn in de kaken
  • hoofdpijn/spanningsklachten

Botox kan in dit soort gevallen helpen om het tandenknarsen te reduceren of zelfs te stoppen.

Botox tegen tandenknarsen: hoe werkt het?

Botuline toxine is een middel dat in de medische wereld al jaren wordt gebruikt. Tegenwoordig is botox vooral bekend om rimpels mee te behandelen. De werking van botox is eigenlijk dat het de overdracht van zenuwen naar spieren stil legt. De betreffende spier ontspant hierdoor tijdelijk. In het geval van tandenknarsen injecteert de arts botox in de grote kauwspier. Door de spier te laten ontspannen vermindert het onwillekeurig ‘kauwen’ oftewel tandenknarsen. Mocht het niet voldoende helpen, dan kan ook de andere kauwspier een injectie krijgen. De behandeling duurt slechts 15 minuten, de werking is tijdelijk. Regelmatig terugkomen is dus noodzakelijk voor een blijvend resultaat.

Huisartskliniek biedt u hiernaast de volgende botox behandelingen:

Extra interessant: u krijgt bij de eerste behandeling met botox 10% kennismakingskorting.

Effect botox tegen tandenknarsen

Het gebruik van botox tegen tandenknarsen is effectief, doordat de kauwspier(en) wordt stilgelegd. De ingreep is eenvoudig, de arts injecteert binnen een kwartier de botox. Het effect is na enkele weken te merken. Meestal is het aan te raden na 3 tot 6 maanden weer terug te komen. De arts bekijkt hoeveel botox geïnjecteerd wordt, afhankelijk van de klachten en de dikte van de spieren.

Veiligheid botox

Botox is een zeer veilig middel en wordt al jarenlang gebruikt in de medische wereld. Het middel legt de spieractiviteit stil en werkt veilig om rimpels te verminderen, hoofdpijn en overmatig zweten tegen te gaan en dus ook tegen tandenknarsen. Lees meer over de veiligheid van botox.

Risico’s en bijwerkingen

Zoals gezegd is botox een erg veilig middel om mee te werken. Aangezien u injecties krijgt, zijn er wel altijd wat mogelijke bijwerkingen. We noemen hier de belangrijkste waar u rekening mee moet houden. Uiteraard informeert de arts u van tevoren over de mogelijke bijwerkingen. Dit is namelijk ook afhankelijk van de locatie van en de hoeveelheid injecties die u krijgt.

Mogelijke bijwerkingen botox:

• lichte roodheid, lichte zwelling op de injectieplaats (verdwijnt snel)
  • bloeduitstorting op de injectieplaats (verdwijnt snel)
  • griepsymptomen (hoofdpijn, moeheid, koorts en duizeligheid)

Nazorg

In principe is de botox behandeling een kleine ingreep. Omdat u 1 of meerdere injecties in uw huid krijgt, zal uw huid wel gevoelig zijn na die tijd. Het is en blijft een cosmetische behandeling, waarbij u voor een goed herstel wat tips dient op te volgen. Nazorgtips botox behandeling:

• buig niet te veel
    Huisartskliniek adviseert u om de eerste vier uur na behandeling rechtop te blijven zitten of te staan.
  • voorkom extreme gezichtsuitdrukkingen
    Hard lachen, uiterst verbaasd kijken of geforceerd fronsen? Probeer dit soort extreme gezichtsuitdrukkingen de eerste twaalf uur na de behandeling te vermijden.
  • laat alcoholische drankjes even staan de eerste twaalf uur na de behandeling.
  • gebruik tijdelijk geen make-up, de eerste twaalf uur na de behandeling.
  • niet te hard wrijven of masseren
    Gedurende de eerste twee dagen na de rimpelbehandeling is het belangrijk dat u het behandelde gebied niet overbelast door te wrijven of te masseren. Na het wassen of douchen kunt u uw huid voorzichtig droog deppen.
  • vermijd fel zonlicht de eerste twee weken.
  • vermijd de sauna de eerste twee weken.
  • laat uw huid tot rust komen
    De eerste twee weken raden wij gezichtsbehandeling af. Laat de huid even tot rust komen als u een botox of filler behandeling heeft gehad.

Contact nazorg

Heeft u vragen of zorgen nadat u een botox behandeling heeft gehad? Neem dan contact op met uw behandelend arts. Wilt u advies over de juiste behandeling? Maak dan nu een afspraak voor een gratis consult.

Prijzen

Huisartskliniek maakt voor het behandelen van tandenknarsen gebruik van botox-injecties. Onze insteek is dat deze behandeling laagdrempelig moet zijn. Daarom houden wij de prijzen betaalbaar. De prijs van botox tegen tandenknarsen bij Huisartskliniek is € 275,- per keer.

Bekijk ook onze actuele prijslijst.

Vrijblijvend consult bij Huisartskliniek

Blijft u maar last houden van tandenknarsen en geeft het u allerlei klachten? Dan kan botox een oplossing zijn voor u. Wij geven u graag een persoonlijk advies. Maak een afspraak voor een gratis en vrijblijvend consult bij onze arts.